Skip to main content

19 augustus 2025

Van ruis naar regie: structuur en managementinformatie die kosten écht onder controle brengt 

Veel ondernemingen werken knetterhard, maar sturen versnipperd. Er is een jaarrekening, er zijn maandcijfers, maar de vertaalslag naar concrete actie, per klant, productlijn of project, ontbreekt nog wel eens. Dus terwijl je hard aan het werk bent, blijven de kosten doorlopen, blijft verspilling onzichtbaar en mis je de timing om tijdig bij te sturen. In krappe markten is juist dát het verschil tussen net-niet en gezond.

De drie lagen van grip

Maar met alle informatie die je tegenwoordig ter beschikking staat is het soms wel eens moeilijk om door alle bomen het bos te zien. Kijk daarom eens naar de verschillende lagen van informatie, of lagen van grip. Want met de juiste informatie krijg je grip.

  1. Strategische laag: Weten waar je geld verdient, maar ook waar niet! Goed beseffen welke waarde je écht levert en waarom klanten voor jou kiezen. Zonder scherp beeld op je businessmodel en marktpositie, ga je snel volume najagen in plaats van waarde.
  2. Tactische laag: Krijg inzicht met behulp van Unit economics per klant en per product. Zorg dat je inzicht krijgt in de marge ná alle kortingen, servicekosten en after-sales, per klant, per product en per markt.
  3. Operationele laag: Operationele informatie moet snel zijn en to-the-point. Denk aan doorlooptijden, bezettingsgraad, scrap/rework, first-time-right. Dáár wordt winst gemaakt of verbrand. Hier geldt echt meten=weten. 

Waarom managementinformatie vaak tekortschiet

Het probleem is vaak niet dat er geen informatie is. Het punt is wat je er mee kunt. Te vaak gaat het mis door de volgende tekortkomingen in managementinformatie:

  • Te grofmazig: Eén P&L vertelt niet welke klanten of productlijnen verlieslatend zijn.
  • Te laat: Maandcijfers zijn pas halfweg de volgende maand beschikbaar.
  • Te weinig actiegericht: Dashboards rapporteren, maar sturen niet, er ontbreken heldere targets, eigenaarschap en ritme.
  • Geen koppeling met prijsstrategie: Prijs en margebeleid leven los van operationele realiteit.

De bouwstenen van een slanke sturingsarchitectuur

Dat gezegd hebben, is het sterk aan te raden om eens afstand te nemen van waar je mee bezig bent. Je kunt wel doorrennen, maar door zo af en toe afstand te nemen kan je beschouwen waar het tekortschiet. Hieronder een aantal voorbeelden om kwaliteit en waarde toe te voegen aan managementinformatie

  • Winstgevendheid per klant/product. Maak brutomarge en contributiemarge zichtbaar, inclusief service-uren, retouren en kortingen.
  • Kostendrijvers in kaart. Niet “kosten omlaag”, maar verspilling eruit: herwerk, wachttijden, onnodige varianten, onduidelijke processen.
  • Rolling forecast in plaats van statische budgetten. Maandelijks vooruitkijken op omzet, marge en cash.
  • KPI-ritme. Wekelijks: orderintake, levertijden, DSO, voorraadrotatie. Maandelijks: marge-mix, klantretentie, price-leakage.
  • Governance light. Heldere rolverdeling (commercie, operatie, finance), korte stand-ups en één beslisforum per week.

Quick wins die zo makkelijk te implementeren zijn

Het hoeft geen rocket science te zijn. Maar je moet vaak wel even afstand nemen om het te kunnen zien. En sommige veranderingen zijn snel, praktisch en leveren direct resultaat op. 

  • Factureerdiscipline: Van “einde maand” naar “direct na levering”.
  • Prijs en korting onder regie: Standaardkortingen eruit, value-based pricing erin.
  • Portfolio-opschoning: Top-10 verlieslatende combinaties (klant × product) saneren of herprijzen.
  • Voorraadregels herzien: Safety-stock op feiten, niet op gevoel.
  • Nacalculatie of -beoordeling standaardiseren: Elke oplevering vormt zowel een leermoment als een cashmoment.

Resultaat: voorspelbaarheid

Grip is geen spreadsheetkunst, maar een manier van werken. Met één eenduidige bron van data en heldere ritmes ontstaat voorspelbaarheid in resultaat én liquiditeit. Dat geeft ruimte om te investeren waar het rendeert.

Call to value

Denk je dat je vooral een “kostenprobleem” hebt? Vaak is het een informatie- en structuurprobleem. Een gerichte scan van businessmodel, marge-mix en sturing brengt in weken orde en rust. 

Chapter11 helpt bedrijven om objectief naar hun businessmodel en marktpositie te kijken. Door proactief trends, klanten, producten en prijsstrategieën te analyseren, bouw je niet alleen een sterker bedrijf, maar blijf je ook de concurrentie voor.

Bij Chapter11 geloven we dat strategie niet alleen draait om grote beslissingen, maar vooral om het continu optimaliseren van het bedrijfsmodel. Succesvolle ondernemers wachten niet tot een crisis zich aandient; zij nemen de leiding over hun toekomst.

Wil je meer weten over hoe de Business Scan jouw onderneming kan helpen? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en ontdek hoe je structureel grip krijgt op jouw financiële prestaties!

Bel 085 – 06 06 411 of stuur een e-mail naar info@chapter11.nl

Samen bouwen aan een duurzame toekomst.

www.chapter11.nl

Chapter11 loodst bedrijven door zwaar weer.

 

Leave a Reply